Teknik

Miljötest av KCR box

För att undersöka och utvärdera våra produkters inverkan på miljön har KCR utfört tester enligt gällande EU-normer för mätning av utsläpp och emissioner.

Testet är utfört av AVL MTC i Haninge, Stockholm. Fordonet som användes var en BMW 530d 2005 med partikelfilter utrustad med en KCR dieselbox.

Testerna är utförda enl New European Driving Cycle (NEDC) 70/220/EG som är den gällande normen.

Sammanfattning

Effekten ökar, bränsleförbrukningen behålls och emissionerna försämras inte med en KCR's dieselbox.

Läs hela testet


Effektkurva

Bränslebesparing
och samtidigt mer effekt?

Ökat vridmoment = bättre förbränning

En dieselmotor har sitt högsta vridmoment runt 2.000-3.000 varv/min. Efter montering av KCR's dieselbox höjs vridmomentet och det intressanta ur förbrukningssyfte är höjningen på låga varvtal.

Exempel

Det vridmoment som motorn lämnar original vid t ex. 2.000 varv/min, uppnås redan vid 1.700 varv/min efter montering av en KCR box. Alltså kan man köra motorn på ett lägre varvtal med bibehållen styrka. Detta minskar förbrukningen.


Webshop/onlinebeställning
eller inte?

Vi har valt att inte ha en webshop för beställning av produkter. Anledningarna är flera:

  • Det finns en stor risk att man väljer fel bil/box. Detta hjälper vi och våra återförsäljare till med så att vi är säkra på att du får rätt produkt och rätt programvara för din bil.
  • Vi letar upp vilket fordon/motor/växellåda etc kunden har.
  • En bil har ett betydande ekonomiskt värde och ingen man ska chansa med.
  • Vi har valt att arbeta med duktiga återförsäljare som har vana att montera våra produkter.
  • Vi vill gärna prata med kunderna och förklara hur vår produkt fungerar och svara på de frågor som alla kunder har.
  • Vi kontrollerar vilken växellåda kunden har. Vissa motor/växellådskombinationer avråder vi dessutom från att trimma.

Sammanfattningsvis ber vi er att kontakta oss eller en återförsäljare för att få hjälp med att beställa till just din bil. Vi hjälper mer än gärna till!