Teknik

KCR box vs Chiptrimning

Mjukvara/chiptrim/chiptuning/omprogrammering eller en KCR box?

Att programmera om styrboxen eller att montera in en effektbox är båda en slags optimering, och båda kan göras antingen bra eller dåligt. En dålig chippning eller effektbox kan tillfälligt ge ökad effekt, men på sikt skada motorn.

Om KCR-boxar

En KCR-box monteras direkt i motorutrymmet genom att koppla in sig på befintliga givare. KCR-boxen optimerar motorns parametrar externt och gör så att den lämnar mer effekt och vridmoment.

  • Enkelt att montera själv
  • Lätt att ta bort vart du än befinner dig
  • Gör inga ändringar i bilen – helt original – alla säkerhetssystem oförändrade
  • Bra andrahandsvärde - "gifter sig" inte med bilen utan kan flyttas
  • Kan snabbt kopplas förbi med originalplugg när man tex ska låna ut bilen
  • Utvecklade under 20+ års tid för bästa körbarhet, trygghet och rimlig effekt

Om Chipstrimning

En chippning sker genom att man antingen byter ut programvaran i bilens styrbox, eller löder bort originalkretsen, programmerar om det, och sedan löder tillbaka det igen. Den nya programvaran, om den är bra utförd, ger en ökad effekt.

  • Programmering/av programmering måste ibland göras på en viss plats/person
  • Om något glappar eller man får en störning under programmeringen låser sig styrboxen och fordonet blir oanvändbart
  • När man programmerar om styrboxen kan man manipulera säkerhetssystem vilket ökar risken för skador på sikt
  • Omprogrammeringar loggas i styrboxen
Etikett Master III box

Vilka fordon passar min box och kabelsats?

Gäller ENDAST boxar i Master III serien.

Passar en begagnad box?

Nyhet: Digital tjänst för att kontrollera begagnad box

Gäller endast dieselbilar

För att kunna svara på om boxen går att använda har vi utvecklat en digital tjänst. Denna tjänst fungerar för bilar med Common-Rail system och gäller för boxar i vår 3xxGxx serie och 7xxGxx serie.

Den fungerar så här:

1. Sök upp ditt NYA fordon som du vill sätta boxen på i vår databas
2. När du kommit fram till fordonsidan med uppgifter om produkten, bläddra ner till avsnittet "Passar en begagnad box?"
3. Klicka på länken (se bilden)
4. Fyll i uppgifterna som efterfrågas
5. Du får direkt svar om satsen fungerar med ditt nya fordon

Miljötest av KCR box

För att undersöka och utvärdera våra produkters inverkan på miljön har KCR utfört tester enligt gällande EU-normer för mätning av utsläpp och emissioner.

Testet är utfört av AVL MTC i Haninge, Stockholm. Fordonet som användes var en BMW 530d 2005 med partikelfilter utrustad med en KCR dieselbox.

Testerna är utförda enl New European Driving Cycle (NEDC) 70/220/EG som då var den gällande normen.

Sammanfattning

Effekten ökar, bränsleförbrukningen behålls och emissionerna försämras inte med KCR's dieselbox.

Läs hela testet

Effektkurva

Bränslebesparing och samtidigt mer effekt?

Ökat vridmoment = bättre förbränning

En dieselmotor har sitt högsta vridmoment runt 2.000-3.000 varv/min. Efter montering av KCR's dieselbox höjs vridmomentet och det intressanta ur förbrukningssyfte är höjningen på låga varvtal.

Exempel

Det vridmoment som motorn lämnar original vid t ex. 2.000 varv/min, uppnås redan vid 1.700 varv/min efter montering av en KCR box. Alltså kan man köra motorn på ett lägre varvtal med bibehållen styrka. Detta minskar förbrukningen.